Fietszones

Anzegem leverde een toegenomen inspanning om fietsers meer ruimte te geven. Dat zie je aan het aantal fietsstraatzones in onze gemeente. Een fietsstraat is een weg waar fietsers op de eerste plaats komen en er specifieke regels gelden. Auto’s en moto’s mogen er wel rijden, maar zijn er eerder te gast. Een fietszone is een netwerk van aaneengesloten fietsstraten. 

 

Vichte

  • Zone Paul Wielemansstraat, Deerlijkstraat, Vlaschaardstraat (proefperiode)
  • Zone Vichteplaats, Kerkdreef, Kasselrijstraat

Kaster

  • Zone Groeningestraat, Butsegem, Kleiveldweg

Anzegem

  • Zone Nieuwpoortstraat (en zijstraten)
  • Zone Kortestraat en deeltje Borreberg

Ingooigem

  • Zone Sint-Antoniusstraat tussen Ingooigemplaats, Guido Gezellestraat en zijstraten
Fietsstraatzonebord

Hoe herken je een fietsstraat en -zone? 

Aan het begin van een fietsstraat staat een blauw verkeersbord (F111) met daarop een witte fietser en een rode auto. Sinds 1 augustus 2021 is het niet meer nodig om het einde van een fietsstraat aan te geven met een ander verkeersbord. De fietsstraat eindigt voortaan aan het volgende kruispunt. Is er geen kruispunt? Dan staat er wel een verkeersbord (F113).

Een fietszone is een netwerk van aaneengesloten fietsstraten. Een zone wordt aangegeven met een bord met dezelfde tekening, maar dan met het woord ‘zone’ erboven. Zo’n zone vervalt niet aan het volgende kruispunt en geldt tot de plaats waar een verkeersbord staat dat de zone opheft.  

! In Anzegem maken alle fietsstraten deel uit van een fietszone. 

Wat is een fietszone? 

  • Een fietszone is een fietsvriendelijk gebied dat bestaat uit een netwerk van aaneengesloten fietsstraten.
  • De maximumsnelheid in een fietszone is 30 km/uur voor alle weggebruikers.
  • In een fietsstraat is het verboden om fietsers in te halen en moeten alle gemotoriseerde voertuigen dus altijd achter de fietsers blijven.
  • Enkel prioritaire voertuigen (met sirene en zwaailicht) mogen fietsers inhalen.
  • Fietsers gebruiken dus de volledige breedte van (hun deel) van de rijbaan.
  • In een eenrichtingsstraat gebruiken ze dus de volledige breedte van de rijbaan.
  • In tweerichtingsstraten gebruiken fietsers de rechterhelft van de rijbaan.
  • Fietsers mogen auto’s wél links inhalen.
  • Als auto’s stilstaan mogen fietsers ze ook langs rechts voorbijrijden.
  • Fietsers moeten wel de voorrang van rechts respecteren.