Bij de verkoop of langdurige verhuur van een woning moet je allerhande informatie (overheidsplannen, vergunningen, milieu, natuur, erfgoed, grond- en pandenbeleid, erfdienstbaarheden, heffingen) ter beschikking stellen aan de koper.
Een aanvraag voor een dossier vastgoedinformatie in onze gemeente bedraagt 100 euro per kadastraal perceel. De aanvrager moet slechts éénmaal de retributieprijs voor een aanvraag betalen per groep van 5 kadastrale percelen op voorwaarde dat de percelen aangrenzend zijn, de percelen binnen éénzelfde gemeentelijke grens liggen en er maximaal op één perceel (een) gebouweenhe(i)d(en) geregistreerd is (zijn).
Alle aanvragen vastgoedinlichtingen moeten via het Vastgoedinformatieplatform verlopen. Voorlopig is het enkel mogelijk voor notarissen en voor vastgoedmakelaars erkend door BIV om het Vastgoedinformatieplatform te gebruiken voor percelen gelegen in gemeenten die reeds aangesloten zijn.
Dit is mogelijk via volgende toepassingen:
- Vastgoedmakelaars: RealSmart of via het Vlaamse webportaal: Registreren of Aanmelden
- Notarissen: Ga naar de IBOT-applicatie in je eNotariaat