Vanaf 1 januari 2026 verandert de manier waarop Imog in onze gemeente afval ophaalt. De gemeenteraad heeft op 8 juli deze aanpassing goedgekeurd.
Belangrijk om te weten: alle gedetailleerde info ontvang je in de week van 18 augustus via een bewonersbrief van Imog.
Wat verandert er precies?
GF(t)/keukenafval wordt apart ingezameld
Voortaan mag keukenafval (GF(t)) niet meer bij het restafval.
- Je kan een GF(t)-emmer van 25 liter bestellen (niet verplicht – je mag keukenafval ook zelf verwerken, bv. via compost of kippen).
- GF(t)-afval wordt samen met het restafval opgehaald, in aparte containers.
Restafvalzak verdwijnt
De klassieke restafvalzak verdwijnt.
- Restafval moet je voortaan aanbieden in een container van 40, 120 of 240 liter.
- De ophaling gebeurt tweewekelijks, behalve van mei t.e.m. september: dan wekelijks.
Nieuw tariefsysteem vanaf 2026 (diftar)
- Beheerskost: €2/maand
Restafval
- €0,34 per kilo
- Aanbiedingskost per ophaling:
- 40 liter: €0,16
- 120 liter: €0,32
- 240 liter: €0,63
GF(t)/Keukenafval
- Jaarlijkse bijdrage: €45
- Ophaling samen met restafval
- Niet verplicht
Wat moet jij doen?
In de week van 18 augustus ontvangt elke inwoner een persoonlijke brief met meer info en een persoonlijke code om:
- Een restafvalcontainer te kiezen
- Een GF(t)-keukenafvalemmer te bestellen (optioneel)
Bestellen kan tot 14 september.
Alle info vind je ook in de brief van Imog en via onze communicatiekanalen.
Noteer alvast in je agenda:
- Infostand op vrijdag 29 augustus op de markt in Vichte
- Infovergadering op woensdag 11 september om 19u30 in de toneelzaal van het Gemeentepunt (Heirbaan 73)
-
Containers bekijken? Vanaf midden augustus op het recyclagepark in Anzegem, in het gemeentehuis en in het sociaal huis (onbemande infostandjes)
Waarom deze verandering?
Elke dag verdwijnen er waardevolle grondstoffen in de vuilnisbak. Met deze nieuwe aanpak zetten we volop in op hergebruik, minder afval en eerlijke tarieven op basis van wat je effectief aanbiedt. Samen maken we onze gemeente duurzamer!